Skip to content

ایدئولوژی و عینک! در ایران

نوامبر 1, 2009
ایدئولوژی همیشه مثل عینکی می ماند که یک ایدئولوگ ساخته و یک جامعه (ویا بخشهایی از آن) از این عینک اسفاده میکنند، وچشمهایشان (شهودشان) را پشت شیشه های این عینک (- ِ ذهنی) قرار میدهند تا از دیریچه ی ایین عینک عالم عینی و مادی را تماشا کنند.
صاحبان و یا سازندگان ِ این ایده ئولوژی عینک ِ خود را وسیله ای میدانند که بواسطه ی آن دنیا با وضوح و به صورتی که باب ِ یک ساختار خاص است مورد تماشا قرار میگیرد، و صاحب عینک میتواند بسیاری از پدیده های عالم توجیه، تفسیر و یا تنقید کند.
اما در ایران این عینک چکار می کند؟ ایدئولوژی ِ رسمی و رایج میان بخش های متنابهی از ایران به نحوی فراتر از ایدئولوژی های ماتریالیستی (مثل مثلا کمونیسم..) در سرزمسن های غیر اسلامی است. این فراتر بودن بمعنای آن ست که صاحبان و مالکان و ایدئوگ های این ایدئولوژی، بخش اعظمی از ساختار بینش خود را برخلاف بینش های غربی، نه ساخته ی ذهن انسان بلکه ساخته دست مالک و صاحب تمام عالم هستی میدانند. بنابراین «آسمانی» بودن ایئولوژی یک از دلایل محدویت در نقد و ارتقاع این ایئولوژی ست
صاحب و ایدئوگ ها باید بدانند که این ایدئوژی به واسطه ی تغییر مدام در ابزار و ابژه های هستی، ممکن است این عینک ِ بسیاری ری از چیز ها را نه آنگونه که هست بلکه به صورت ِ ِ دیگر نشان دهد و یا اصلا خیلی از چیز ها را نشان ندهد!
این چیزها را گفتم تا به زبان ساده و روان و خلاصه این مسئله یعنی پائین بودن نمره ی عینک موجود در ایران باعث بروز این مشکلات شده است! نمرهی این عینک (ایدئولوژی) باید ارتقاع یابد!
نوشتن دیدگاه

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: